Epanel ma już 15 lat!!! Jakie były początki epanelu? Zapraszamy do przeczytania wywiadu z Piotrem Czyżewskim, obecnie Dyrektorem ds. Rozwoju w ARC Rynek i Opinia, który tworzył epanel.pl

Grafika_15 Lecie_1

Rozmowa z Piotrem Czyżewskim, Dyrektorem ds. Rozwoju w ARC Rynek i Opinia, który stworzył epanel.pl w 2001 roku

15 lat temu Internet w Polsce jeszcze raczkował. Skąd więc pojawił się wtedy pomysł, żeby przeprowadzać badania opinii online?

Piotr Czyżewski: Pomysł założenia panelu powstał w wyniku obserwacji trendów światowych. W tamtym czasie rzeczywiście penetracja internetu była na poziomie kilkunastu procent. W związku z tym nie było też zbyt wielu klientów zainteresowanych badaniami realizowanymi online. Jednak w Stanach Zjednoczonych już pojawiały się takie panele, z czasem zaczęły się też pojawiać w Europie. Pomyśleliśmy wówczas, że warto w taki panel zainwestować. Epanel był wówczas całkowicie autorskim projektem, a ARC Rynek i Opinia pionierem opisywania Internetu w Polsce. Instytut przygotowywał w tamtych czasach badanie Internet Monitor oraz Internet Business Monitor. Były to wtedy jedyne źródła wiedzy na rynku dotyczące Internetu.

Jak wyglądał proces tworzenia epanelu?

Piotr Czyżewski: Bardzo zależało nam na tym, aby projekt ten zakończył się sukcesem. Dlatego zanim rozpoczęliśmy jakiekolwiek działania przeprowadziliśmy badania jakościowe, zbadaliśmy koncept. Następnie zaczęliśmy poszukiwać odpowiedniego rozwiązania informatycznego. Pamiętajmy, że 15 lat temu nie istniały np. gotowe software’y do przeprowadzania ankiet. Wprawdzie można było skorzystać z rozwiązań technologicznych stworzonych zagranicą, jednak rozwiązania te były zupełnie poza zasięgiem finansowym naszej firmy. Dlatego musieliśmy znaleźć partnera, który podjąłby się przygotowania całej obsługi technicznej panelu. I znaleźliśmy – była to firma Sfera z Łodzi.

Epanel liczy teraz ponad 40 tysięcy aktywnych użytkowników. Zaczynaliście od zera. W jaki sposób byli pozyskiwani do epanelu pierwsi respondenci?

Piotr Czyżewski: O ile zainteresowanie klientów badaniami online nie było za duże, o tyle zainteresowanie internautów panelem było ogromne. To byli zazwyczaj młodzi ludzie, chłonący nowe technologie, przed którymi świat – poprzez Internet – stanął otworem. Tak więc możliwość wyrażenia swojej opinii za pośrednictwem Internetu połączona z zarobkiem okazała się dla nich bardzo atrakcyjna. W tym pierwszym okresie użytkownicy Internetu lawinowo zapisywali się do epanelu, widząc banery na raczkujących wówczas serwisach onet i wirtualna polska oraz po otrzymaniu mailingu z tychże serwisów. 15 lat temu znacznie łatwiej było dotrzeć z komunikacją do odbiorców, przede wszystkim dlatego, że samych komunikatów było znacząco mniej.

Jakie firmy w pierwszej kolejności skorzystały z możliwości badań online na epanelu?

Piotr Czyżewski: Badania online sprzedawały się powoli. Przez wiele lat panel nie był dla firmy dochodowy. Zainteresowanie nie było duże, chociaż systematycznie rosło. W pierwszym etapie głównymi klientami zlecającymi badania na panelu byli klienci zagraniczni, na przykład firma Ciao . Z kolei jednym z pierwszych klientów polskich była Telekomunikacja Polska SA.

Kilka ciekawostek:
• W tym samym czasie, co epanel uruchomiony został przez ARC Rynek i Opinia panel w Czechach: yourvox.com, który istniał przez pewien czas.
• Jednym z pierwszych haseł reklamowych było „Kasa za opiniasa!”
• Nazwa epanel, która obecnie weszła do powszechnego obiegu jako określenie panelu internetowego, została wymyślona przez ARC Rynek i Opinia.
• Pierwszy kubek epanelowy został zaprojektowany przez grafika Wojciecha Wilka. Projekt został doceniony w Stanach Zjednoczonych i umieszczony w tamtejszym almanachu grafiki.
• Przez pewien czas, w kooperacji z FoxKids (Disney) istniał również w ramach epanel.pl panel dziecięcy.

Zaloguj się do ePanel

Zaloguj się do MS Panel